CMD2 Zomer: Synthese (week 1)

Inhoud

In deze periode ligt de nadruk op het zelfstandig ontwikkelen van kennis. Waar kun je bij ingewikkelde vraagstukken je informatie vinden? Wanneer je iets wil maken, maar niemand heeft je ooit verteld hoe, hoe pak je dat dan aan? De stof die behandeld wordt is een uitbreiding op wat er in de voorgaande periode's is besproken. Hoe kun je zoeken met behulp van een query binnen je database, hoe maak je zoekresultaten op en wat kan Flash nog meer?

Leerdoelen

Opdracht

Je kunt uit 3 onderwerpen kiezen om invulling te geven aan de leerdoelen voor deze periode. Het is de bedoeling dat je deze opdracht individueel uitvoert. De keuze voor een onderwerp mag beïnvloed worden door de wijze waarop je je wilt differentiëren. Deze periode kan worden ingevuld met een echt technisch onderzoek, of met een duidelijke relatie naar interaction design of om je straks te kunnen presenteren op de arbeidsmarkt. De onderwerpen waaruit gekozen kan worden zijn:

2d Flash Game

Bouw een game in 2d. Hierboven een aantal oldfashion games die ter inspiratie kunnen dienen. Het mag geen bestaande game zijn, bedenk zelf een game concept en maak visuals voor de game. Je wordt beoordeeld op de techniek en de manier waartoe je tot het eindproduct bent gekomen. Je mag gebruik maken van tutorials, maar niet van een kant en klare game. Het spel moet online te spelen zijn.

voor links met voorbeelden zie kopje links onderaan

CMS voor eigen showcase portfolio

De komende periode is iedereen druk bezig een nieuwe website te ontwerpen, die als showcase moet gaan dienen voor het zoeken van een stage. Deze lessen kan je gebruiken om deze showcase te ontwikkelen en ook een CMS (Content Management Systeem) te geven. Met deze CMS kan je dan nieuwe projecten, tekst en afbeeldingen, toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Fluid interfaces programmeren in flash

Wanneer je je meer wil gaan richten op interaction design en de mogelijkheden van affordances, feedback en feed forward. Kan je goed onderzoek doen naar de kracht toegepaste animatie in een interface. Formuleer een duidelijk doel wat je wilt bereiken. En maak een serie voorbeelden van hoe je dit zou kunnen doen. Op deze manier zou je een design-bibliotheek kunnen maken met een serie van uitgewerkte interactie-elementen. Deze animaties maak je met behulp van code en zijn afhankelijk van de input uit de interface. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de ‘doc' op de apple, of het verdwijnen van vensters in de prullenbak, of allerlei alternatieve browsers:
http://www.searchscapes.net/map.html
http://www.collaborativenet.banffcentre.ca/gardenDemo/flowerGarden.html
http://news.com.com/2104-1024_3-6038414.html?tag=st.bp

voor meer links, zie kopje links onderaan

Vrije opdracht

Als je zelf een goed idee hebt kan dat ook. Naast het feit dat je nu een plan moet opstellen, moet je ook de opdracht formuleren. Denk na over de haalbaarheid van de opdracht die je je zelf stelt. Het is de bedoeling dat je een werken geheel maakt en niet een mockup of een prototype.

Het is niet de bedoeling om een opdracht die je van buiten hebt aangenomen (zeg freelance) uit te voeren in de MME les. Bespreek het idee met je docent en laat dat goed keuren. Zonder goedkeuring is het onmogelijk iets de doen. Het type uitvoering is afhankelijk van je niveau. Zie het schema hieronder.

Uitvoering opdracht

De bedoeling is dat je deze opdracht invult op het niveau waarop jij werkzaam bent. Dit betekend dat we differentiaties hebben aangebracht in de opdrachten. Dit is terug te vinden in de onderstaande matrix:

 

beginner

intermediate

expert

2d Game

Game in flash die speelbaar is, geen prototype!

Game in flash die speelbaar is, de resultaten worden opgeslagen in een database. Geen prototype

Game in flash of andere taal, welke volledig object georiënteerd is geprogrammeerd. De resultaten worden opgeslagen in een database. Geen prototype

CMS

CMS gemaakt in PHP en gebaseerd op een database. Deze CMS is gekoppeld aan je portfolio ontwerp. Dus voor en achterkant. Gebruik xhtml in combinatie met CSS. Geen prototype.

Om de interactiviteit van je CMS te bevorderen pas je AJAX of XSLT toe. Op die manier maak je het CMS zo gebruiksvriendelijk mogelijk en onderzoek je de grenzen van techniek om je interactie te verbeteren. Gebruik xhtml in combinatie met CSS.

CMS bouw je volledig object georiënteerd in PHP. Je deelt je CMS op in modules, waardoor je met behulp van je CMS ook voorkant kan inrichten. Voeg een zoeksysteem toe waarmee je in je eigen informatie kan zoeken. Gebruik xhtml in combinatie met CSS.

Fluid interfaces

Doe onderzoek naar de mogelijkheden van het toepassen van flashanimaties in een interface.

Op basis van informatie uit een database kan je met behulp van flash dynamisch een interface generen, Pas in zo'n interface animatie toe. Waardoor het bruikbaar is.

Op basis van informatie uit een database kan je een interface op bouwen in allerlei talen. Denk hierbij aan bijv de searchscapes. Bouw object georiënteerd een dynamische interfase. Doe onderzoek naar welke techniek het meest geschikt is.

Vrije Opdracht

Onderzoek opdracht specifiek

Onderzoek opdracht specifiek echter met grotere logica binnen de code

Onderzoek opdracht specifiek: Hoge mate van logica en schaalbaarheid.

Programma:

Les 1

Gezamenlijk gaan we brainstormen over de mogelijkheden van de opdrachten en hoe je deze zou kunnen invullen. Daarna maakt iedereen een individuele keuze voor de uitwerking. Schrijf daarna je concept uit in een plan van aanpak. Dit plan bevat:

  1. leerdoelen (wat wil je leren (SMART))
  2. concept
  3. deelproblemen
  4. planning (op gesplitst in deeloplossingen en per week)
  5. Technisch ontwerp (ERD en flowchart).

Dit moet de volgende les af zijn.

Les 2

Starten onderzoek naar de mogelijkheden binnen de technieken die je wilt gaan gebruiken. Het onderzoeksdocument bevat de volgende punten:

  1. Herhaling deelproblemen, formuleer per probleem een uitzoekvraag en beantwoord deze.
  2. In welke situaties kan jou concept gebruikt gaan worden, wat is het doel van je concept, aan welke eisen moet jouw product(en) voldoen.
  3. Voorbeelden die voor jou inspirerend zijn (minimaal 10)
  4. Welke ontwikkeling is volgens jou te verwachten in de toekomst als het gaat om jouw product. (game, CMS of interactie) Wat zou handig zijn om in de toekomst je verder in te verdiepen? Welke techniek is wat jou betreft interessant?

Les 3 – 6

In deze lessen ga je bouwen aan het product. Iedere les is het mogelijk een gesprek in te plannen met je docent. Ook gaat iedere les een student zijn project presenteren. Als jij een goed p rob leem hebt en een mooie oplossing hebt gevonden die ook voor anderen interesant is, dan kan jij dit zo tijdens de les aan anderen tonen. Je wordt door de docent uitgenodigd de volgende les te presenteren.

Les 7

Presentatie product en vakbeoordeling

Beoordelingscriteria

De wijze waarop je invulling hebt gegeven aan je leerdoelen.

Zorg er voor dat de leerdoelen SMART zijn. Dit helpt om concreet te kunnen omschrijven welk resultaat je wilt bereiken binnen een afgebakende periode, zodat iedereen kan nagaan of de gekozen aanpak binnen de vooropgestelde termijn al dan niet succesvol is.

S pecifiek : ze moeten aangeven wat er precies wordt gedaan: helder en duidelijk

M eetbaar : ze moeten een norm aangeven om te kunnen meten of het doel werd gehaald

A anvaardbaar en actiegericht : ze moeten worden gedragen door iedereen zodat het engagement er is om er energiek en met voldoening aan deel te nemen

R ealiseerbaar of realistisch : ze moeten kunnen gehaald worden, de lat niet te hoog - maar ook niet te laag - leggen en je moet er vat op hebben. Je moet ze kunnen bereiken met aanvaardbare inspanningen.

T ijdsgebonden : ze moeten de termijn vermelden waarop het gewenste resultaat moet worden bereikt.

Aan het einde van de reeks wordt je beoordeeld op het proces, je p rob leem oplossend vermogen, de diepgang in je onderzoek, je inzet en in welke mate je eigen leerdoelen hebt weten te behalen.

Rapportage

Om de voortgang te volgen willen we als docenten elke week pols hoogte kunnen namen van de vorderingen. We verwachten elke week (uitvoeringsweken 3 tot 8) een korte rapportage van het gedane werk. (dit is dus het huiswerk). Deze rapportage moet een aantal punten en vragen bevatten.

Te beantwoorden vragen:

Specifiek

  1. Welk deel p rob leem (code, functionaliteit) is in deel opgelost (of gep rob eerd).
  2. Waar was dit stuk voor nodig (plaatsen in groter geheel).
  3. Geef bronnen links (sites) als je die hebt gebruikt

Algemeen

  1. Hoeveel tijd heeft het gekost om je p rob leem op te oplossen?
  2. Wat waren de p rob lemen die je verwachte voor het maken van dit deel van je project?
  3. Hoe heb je dit projectdeel aangepakt?
  4. Op welke p rob lemen ben je gestuit tijdens je onderzoek en uitvoering?
  5. Hoe heb je deze p rob lemen opgelost?
  6. Wat heb je geleerd?

Uitleg oplossing

  1. Leg in je eigen bewoordingen kort uit hoe het deel p rob leem is opgelost. (Denk aan uitleg code, functionaliteit, functies)
  2. Zou het geleerde ook nog ergens anders kunnen toepassen.

Links

Fluid interface; (gaat van simpele animatie tot meer geavanceerd)

http://www.bradburne.org/

http://www.ngf.org.uk/flash.htm

http://www.netbasedartistz.nl/

http://www.joshuadavis.com/portfolio_web/web_2002/schematic_records_prototype/schematic/

http://www.joshuadavis.com/portfolio_web/web_2002/drag_and_drop_prototype/bpr/

http://www.trollback.com/

http://www.joshuadavis.com/portfolio_web/web_2003/giant_octopus/liquid_nav/

http://www.giantoctopus.com/splash.html

http://www.miniml.com/ (zie design>websites)

http://www.spill.net/fr/index.html

http://www.chewinggumfortheeyes.com/

http://www.nagaoka-id.ac.jp/gallery/gallery.html

http://www.intentionallies.co.jp/content_normal.html

Game; (verdere info is makkelijk te googlen het net staat er vol mee)

http://www.romaingruner.com/v3/

http://www.gotoandplay.it/

http://www.inflash.com/

http://www.flashplayer.com/

http://jimmohr.com/

http://www.flashgamer.com/flash/

 

Auteur: Roos Groenewegen
Seizoen: Zomer
Lesnummer: 01-08
Datum: 03-04-2006
Type les: MME