Beginnen met ActionScript 3.0
Leerdoelen
- declareren en initialiseren van variabelen in ActionScript 3.0
- properties van textvelden aanpassen met ActionScript 3.0
Opdracht
Maak een eigen strip en maak daarvoor gebruik van je avatar / held die je in les 1 hebt gemaakt.
- Gebruik Flash CS3 met Actionscript3
- Maak gebruik van verschillende lagen: een laag voor je avatars, een voor de tekstballonnen en een voor je script
- Alleen in de actionscript laag mogen tijdens de stip veranderingen plaatsvinden
- Stop in het eerste frame je hele conversatie in verschillende variabelen
- In latere keyframes in je actionlaag hoef je alleen bepaalde tekst toe te wijzen aan een bepaald tekstveld
Tips:
- Het action paneel roep je op met alt/option + F9
- maak voor een nieuwe actie een leeg keyfrrame aan in de action laag
- kijk ook in de actionscript 3.0 help om te zien wat je nog meer aan tekst in teksvelden kunt veranderen;
deze informatie kun je vinden onder flash.text.TextField.Properties
zodat je ook de tekstkleur, tekstgrootte, positie, etc kunt aanpassen.
beoordelingscriteria
- op tijd opleveren (0,1)
- documentatie met heldere analyse van je werkwijze en de problemen die je bent tegengekomen (0,1)
- verhelderend (enkelregelig en meerregelig) commentaar in de code (0,1)
- goed (en zinvol) gebruik van variabelen (declaratie met typeaanduiding) (0,1)
- actionscript duidelijk gescheiden (op aparte laag) van visuele elementen op je stage / in je movieclips (0,1)
- eigenschappen van tekstvelden (text, kleur, grootte, etc) correct met actionscript veranderen (0,1)
- goed lopende strip (visueel en inhoudelijk onderhoudend, goede timing, persoonlijk) (0,1)
- text eigenschap van invoer tekstvelden uitlezen met actionscript en op zinvolle wijze gebruiken in je strip(0,1)
- eigenschappen van variabelen op andere niveau's uitlezen of vullen (in andere movieclips) (0,1)
- waardes voor variabelen ophalen uit extern actionscript of tekstbestand (0,1)