Overtuigingsmiddelen: Ethos, pathos en logos (beter) in beeld

Hoe wordt overtuigd?

Vooral de geloofwaardigheid van de afzender: Ethos is de geloofwaardigheid van de rethor, de persoon of instelling die met een beeld de kijker wil overtuigen. In de wereld van de communicatiespecialisten gebruiken vaak reclamebureaus en bedrijven deskundige instanties om de geloofwaardigheid van een goed product te ondersteunen. Er zijn ook subtielere manieren, zoals een juist gekozen lettertype op een website.

Vooral via gevoel en emotie: Pathos heeft te maken met het inspelen op de emoties van de doelgroep (het publiek). De emotionele functie kan worden door beeld, uitbeelding of verhaal, maar ook door een algemene passie in de uitbeelding of emotionele middelen in de tekst van bijvoorbeeld een toespraak. Bijvoorbeeld een beeld van mishandelde dieren in het buitenland.

Vooral via rationele argumenten: Logos draait om rationele argumenten. Bijvoorbeeld door een feitelijke toestand af te beelden, zoals een demonstrerende massa of de recente overstromingen in Amerika.