
Competentie: 	Verbeelden & Uitwerken
Thema/domein:	Beeld, Vorm, Typografie, Kleur, Typography
Duur:	5-10 (1 => 3 lesuren + 1 lesuur huiswerk)
Leerdoel:	Kleurcombinaties, beeldmateriaal, typografie, layout en een logo voor een merk of product ontwerpen.
Materialen:	Potlood, papier, fineliner, marker, kleurpotlood, laptop met Adobe software
Beschrijving:	De visuele identiteit van een organisatie ontwikkelen.
Verwijzing bronnen:	https://vakgroep.cmd.hr.nl/algemeen/inspiratie/tag/visuele-identiteit/
Instructie:
Een visuele identiteit is de visuele presentatie van een organisatie. Met behulp van een aantal basiselementen wordt een consistent beeld neergezet dat de identiteit van de organisatie weergeeft.
– 2 concurrenten analyseren
– Kernwaarden vaststellen
– Conceptschetsen
– Logoontwerp (een of dynamisch)
– 2 toepassingen ontwerpen (advertentie, flyer, webpagina, visitekaartje, etc. – zie opdracht producten)
– Styleguide of Branding Guideline (zie opdracht styleguide)
Kwaliteitscriteria
+ / –	Kwaliteitscriteria
	Doel & Proces zijn omschreven
	Keuzes zijn beargumenteerd
	Ontvangen feedback is genoteerd
	Reflectie: wat ging goed, wat kan beter, hoe pak je het de volgende keer aan
	Uitgebreid vooronderzoek gedaan, Kernwaarden vastgesteld
	Verschillende ideeën verzameld
	Gekozen idee is origineel, niet voor de hand liggend
	Veel verschillende oplossingen geschetst
	Een passend logo ontworpen
	Aan hand van minimaal twee producten laat je zien hoe de Visuele Identiteit toegepast kan worden
	De ontwerpen zijn in balans, naar design principes ontworpen
	Styleguide laat kleurcombinaties, typografie voorbeelden, fonts, beeldmateriaal zien.