Competentie | Onderzoeken, Verbeelden & Uitwerken |
Thema/domein | Beeld, Vorm, Typografie, Kleur, Visueel Onderzoek, Visuele Merkanalyse, Styleguide, Schetsen |
Duur | 5-10 hangt van de inhoud af (1 => 3 lesuren + 1 lesuur huiswerk) |
Leerdoel | Als je deze opdracht voldoende hebt gedaan ben je in staat om visueel onderzoek te doen wat de basis vormt voor een door jou te realiseren visueel ontwerp. Je bent in staat om door middel van schetsen verschillende visuele uitingen uit te proberen en kun je aan de hand van een digitale stijlstudie laten zien hoe je de visuele merkidentiteit van een merk doorvertaald naar digitale media. En je bent in staat om een schermontwerp voor een merk te ontwerpen met een duidelijke call to action, waarin het visuele ontwerp van de pagina de boodschap ondersteunt. |
Materialen | Potloden, zwarte fineliner, grijze/ gekleurde marker, papier A4, laptop met Sketch of Photoshop |
Beschrijving | Een schermontwerp maken voor een merk met een duidelijke call-to-action |
Verwijzing bronnen | http://vakgroep.cmd.hr.nl/algemeen/inspiratie/tag/screen-design/ |
Instructie
|
Visuele merk- & concurentieanalyse Om inzicht te krijgen in het merk, en in hoe jou ontwerp aan kan sluiten bij het merk is het van belang dat je zo veel mogelijk voorbeelden kunt verzamelen van verschillende uitingen van het merk. Denk hierbij niet alleen aan screenshots van websites, maar ook folders, advertenties in printmedia, vormgeving van televisiecommercials etc. Het doel is dat je een rijkheid van beeld opbouwt, die je in staat stelt om vanuit verschillende invalshoeken naar het merk te kijken en vast te stellen hoe jouw ontwerp aan gaat sluiten bij het merk. Daarnaast ga je een concurentieanalyse maken van verschillende productpagina’s. Wanneer is een productpagina goed? Wat zijn de visuele kenmerken van een productpagina, hoe worden beeld, typografie en vorm gebruikt? Welke elementen of vondsten kun jij benoemen die het ontwerp van jouw productpagina beter zullen maken?Schetsen & Stijlstudie Nu je inzicht hebt gekregen in de wijze waarop je de boodschap en de call to action van de productpagina vorm kunt geven, is het van belang dat je een veelvoud van ontwerpschetsen maakt waarmee je op zoek gaat naar de best mogelijke uitwerking van de door jou gekozen productpagina. Daarnaast maak je een digitale stijlstudie naar de vormgeving van de door jou gekozen productpagina, waarbij je laat zien wat de voor- en nadelen zijn van verschillende uitwerkingen. Schermontwerp |
+ / – | Kwaliteitscriteria |
Inzet en kwaliteit werk | |
Proces > Merkanalyse: Gestructureerd verzamelen. Door op basis van de briefing duidelijke keuzes te maken in de te verzamelen voorbeelden voor de merk- en concurrentieanalyse laat de student zien dat hij/zij in staat is om visueel onderzoek te doen wat de basis vormt voor het te realiseren ontwerp. Uitstekend: De gekozen voorbeelden zijn breder dan de scope van de opdracht, en komen van buiten het domein, waardoor de basis van het te realiseren ontwerp gevormd wordt door het vertalen van nieuwe inzichten in deze ontwerpen naar de context van de opdracht. | |
Proces > Merkanalyse: Veelzijdigheid. Door een veelvoud van voorbeelden van uitingen te verzamelen is er in de analyse een rijkheid van beeld aanwezig die de student in staat stelt om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de beeldtaal van het merk en vast te stellen hoe het nieuwe ontwerp hierbij gaat aansluiten. | |
Proces > Ontwerpschetsen Door het maken van een veelvoud aan ontwerpschetsen heeft de student een visuele doorvertaling gemaakt van de boodschap van de productpagina. Deze ontwerpschetsen vormen de basis voor het uit te werken product. Je bent in staat om gedachtengang om de gedachtengang die je gevisualiseerd hebt te beargumenteren. |
|
Proces > Digitale stijlstudie Door de student is een digitale stijlstudie uitgevoerd naar de vormgeving van een productpagina van het gekozen merk. Hierbij is aandacht besteed aan het visueel communiceren van de call to action en de manier waarop deze vormgeving aansluit bij de boodschap. |
|
Uitwerking > Aansluiting bij het merk Door het juist toepassen van de uitkomsten van de eerdere deliverables heeft de student een productpagina gerealiseerd met een duidelijke call to action die waarneembaar aansluit bij het gekozen merk. |
|
Uitwerking > Vormentaal De gebruikte vormentaal is intern consistent en sluit aan bij de identiteit van het bedrijf. De student heeft visuele elementen gebruikt om de boodschap van de productpagina te ondersteunen. Hierbij is er aandacht besteed aan de balans tussen tekst, beeld en vorm. |
|
Uitwerking > Typografie Er is door de student op basis van de inhoud van de aangeleverde copy een goede typografische hiërarchie gemaakt met behulp van verschillende teksteigenschappen. De student is op een juiste wijze met regelafstand omgegaan, en het verschil tussen interactieve tekstelementen en leestekst is duidelijk aanwezig |
|
Uitwerking en verzorging Het ontwerp is door de student nauwkeurig uitgevoerd. Het is een intern consistent ontwerp, waarbij aandacht besteed is aan de uitvoering van het werk en is volgens de randvoorwaarden gespecifieerd in de opdracht opgeleverd. |