*Opdracht* Visuele Merkanalyse

Competentie Onderzoeken, Verbeelden & Uitwerken
Thema/domein Beeld, Vorm, Typografie, Kleur, Visueel Onderzoek
Duur 2-3 (1 => 3 lesuren + 1 lesuur huiswerk)
Leerdoel Als je deze opdracht hebt gedaan ben je in staat om visueel onderzoek te doen wat de basis vormt voor een door jou te realiseren visueel ontwerp.
Materialen Laptop, evt. Camera
Beschrijving Overzicht geven in de belangrijkste visuele uitingen van het merk, én deze terugbrengen naar onderdelen: logo, typografie, kleur, beeld
1 x eigen organisatie (ter inzicht, en opmaat naar de styleguide)
2 x belangrijkste concurrenten (onderscheidend vermogen in beeld brengen)
Verwijzing bronnen https://vakgroep.cmd.hr.nl/algemeen/inspiratie/tag/visuele-identiteit
Instructie

 

 

Om inzicht te krijgen in het merk, en in hoe jou ontwerp aan kan sluiten bij het merk is het van belang dat je zo veel mogelijk voorbeelden kunt verzamelen van verschillende uitingen van een bekend merk naar jou keuze. Denk hierbij niet alleen aan screenshots van websites, maar ook folders, advertenties in printmedia, vormgeving van televisiecommercials etc. Het doel is dat je een rijkheid van beeld opbouwt, die je in staat stelt om vanuit verschillende invalshoeken naar het merk te kijken en vast te stellen hoe jouw ontwerp aan gaat sluiten bij het merk.

Daarnaast ga je een concurentieanalyse maken van verschillende producten. Wanneer is een productpagina goed? Wat zijn de visuele kenmerken van het product, hoe worden beeld, typografie en vorm gebruikt? Welke elementen of vondsten kun jij benoemen die het ontwerp van jouw product beter zullen maken?

+ / – Kwaliteitscriteria
  Overzicht geven in de belangrijkste visuele uitingen van het merk, én deze terugbrengen naar onderdelen:

Kleurgebruik, vormentaal, logo, typografie, beeld
1 x eigen organisatie (ter inzicht, en opmaat naar de styleguide)
2 x belangrijkste concurrenten (onderscheidend vermogen in beeld brengen)

  Gestructureerd verzamelen. Door op basis van de briefing duidelijke keuzes te maken in de te verzamelen voorbeelden voor de merk- en concurrentieanalyse laat de student zien dat hij/zij in staat is om visueel onderzoek te doen wat de basis vormt voor het te realiseren ontwerp. Uitstekend: De gekozen voorbeelden zijn breder dan de scope van de opdracht, en komen van buiten het domein, waardoor de basis van het te realiseren ontwerp gevormd wordt door het vertalen van nieuwe inzichten in deze ontwerpen naar de context van de opdracht.
  Veelzijdigheid. Door een veelvoud van voorbeelden van uitingen te verzamelen is er in de analyse een rijkheid van beeld aanwezig die de student in staat stelt om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de beeldtaal van het merk en vast te stellen hoe het nieuwe ontwerp hierbij gaat aansluiten.