*Opdracht* Conceptposter

Competentie Onderzoeken, Verbeelden & Uitwerken
Thema/domein Beeld, Vorm, Typografie, Kleur, Visueel Onderzoek, Visueel presenteren
Duur 3 (1 => 3 lesuren + 1 lesuur huiswerk)
Leerdoel Je kunt een poster ontwerpen dat je concept verbeeld. Je werkt volgens de design principes. Je kunt een typografische hiërarchie maken met behulp van verschillende teksteigenschappen. Je kunt teksten goed leesbaar opmaken.
Materialen Papier, potlood, lineaal, fineliner, laptop met Adobe software
Beschrijving Om het concept van een project te presenteren maak je een conceptposter. Op een aantrekkelijke en creatieve manier ga je de kern-eigenschappen van je concept vertalen naar een product, als een samenhangend visueel geheel. Hierin laat je het concept in optima forma zien.
Verwijzing bronnen http://vakgroep.cmd.hr.nl/algemeen/inspiratie/tag/poster
Instructie

 

 

Het conceptposter bevat deze elementen: Naam van project, naam van team, uitleg van het concept, etc.

Maak er een interessante poster van! Denk aan compositie, principes, gestalt en kleurtheorie.

1.      Doe onderzoek. Maak meerdere ONDERZOEKSCHETSEN om een idee te vinden. Experimenteer!

2.      Maak verschillende COMPOSITIESCHETSEN. Ga op zoek naar interessante composities die je concept goed kunnen verbeelden. Je schetsen bevatten alle elementen en het lettertype is herkenbaar. Maak gebruik van hulplijnen en vormen.

3.      UITWERKING: Kies je ene beste schets en maak het af in Illustrator, Photoshop of InDesign. Print het uit op het juiste formaat, hang het poster op en maak een foto om te zien hoe het werkt op afstand.

4.      ARGUMENTATIE: Maak ook een kort verslag over het ontwerpproces. Leg uit hoe jij de verschillende layouts ontwierp, denk aan: Welke fonts/corpsgroottes heb je gebruikt voor contrast en hierarchie? Hoe heb je uitlijnen/spatiëring gebruikt voor structuur? Waarom?

 

+ / – Kwaliteitscriteria
  Diepgang studie / Inzet / Onderzoekende houding (breedte en diepgang)
  Breed en diepgaand geschetst: De hand- en digitale schetsen van de student visualiseren de ideeën over de uitwerking van de opdracht en hierbij zijn een veelvoud aan verschillende opties verkend.
  Kwaliteit schetsen: De visuele uitwerking van de schetsen communiceert op inspirerende wijze naar anderen wat de uitgewerkte ideeën zijn over het uit te werken product (strak, secuur getekend en onderzoekend ontwikkeld).
  Typografie > Hierarchie: Inhoud is geordend in hoofd- en subcategorieën, de typografische hiërarchie is logisch en ondersteunt de inhoud. Er is op een juiste wijze met regelafstand omgegaan, en het verschil tussen tekstelementen is duidelijk aanwezig.
  Typografie > Leesbaarheid: Teksten zijn ook op een afstand goed leesbaar. Informatie is reduceert en wordt duidelijk gecommuniceerd.
  Compositie: De poster is geordend volgens de designprincipes (Gestaltwetten, gulden snede, regel-der-derden, etc.). De compositie ondersteunt de inhoud en is in balans.
  AFBEEDLINGEN: Gebruikt beeld verbeeldt de indhoud of vult deze aan, hoofd- en bijzeken zijn duidelijk.
  INHOUD: Poster voldoet als zelfstandig product waardoor het concept geen verdere uitleg nodig heeft. Het poster communiceert binnen enkele seconden. De overkoepelende idee is verrassend.
  Uitwerking: Het ontwerp is nauwkeurig uitgevoerd en het aangeleverd pdf is duidelijk.
  Uitwerking > Argumentatie: Je hebt het beste idee uitgewerkt. De gedachtengang achter de schetsen zijn toegelicht door middel van aantekeningen en opmerkingen bij de uitwerkingen. De gedachtengang achter de visuele uitwerking is goed geargumenteerd en de argumentatie demonstreert inzicht in de onderliggende variabelen van de ontwerpopdracht.