*Opdracht* Visitekaartje

Competentie Verbeelden & Uitwerken
Thema/domein Layout, Typografie
Duur 2 (1 => 3 lesuren + 1 lesuur huiswerk)
Leerdoel Je doet kennis op in Structuur / Hierarchie / Uitlijnen / Spatiëring / Stijling.
Materialen Papier, potlood, fineliner, marker, laptop met Adobe software
Beschrijving Ontwerp visitekaartjes voor jezelf.
Verwijzing bronnen https://vakgroep.cmd.hr.nl/algemeen/inspiratie/tag/visitekaartje
Instructie

 

 

1- SCHETSEN: Maak onderzoekschetsen van meerdere karakters van een gekozen lettertype in zijn vier verschillende varianten (regular, bold, italic, bold-italic), om deze goed onder de knie te krijgen. Let goed op de details. Maak nauwkeurige schetsen op papier (met liniaal, potlood en fineliner). Je mag deze zelf tekenen (85 x 55 mm) of de template uit het blog gebruiken. Gebruik hulplijnen. Tekst mag niet tegen de randen van het visitekaartje, de voorletters wel (ook zelfs uitlopen). Probeer verschillende combinaties van uitlijnen, spatiëring en regelafstand om veel (min. 8) verschillende layouts te ontwerpen.

visitekaartje-template

2- UITWERKEN: Kies je ene beste schets en maak het af in Illustrator of InDesign. Print het uit op het juiste formaat op stevig papier. Maak een foto van het visitekaartje “in actie” ter presentatie.

3- ONDERBOUWING ONTWERPKEUZES: Maak een kort verslag over het ontwerpproces. Leg uit hoe jij de verschillende layouts ontwierp, denk aan: Welke fonts/corpsgroottes heb je gebruikt voor contrast en hierarchie? Hoe heb je uitlijnen/spatiëring gebruikt voor structuur? Waarom?

KAARTGEGEVENS (kopij): Naam,/Achternaam, Huisadres,  Postcode, Stad, (HRO) email,  Telefoonnummer , (Voorletters als grafische element )

TIP: Gebruik jouw (eerste twee) voorletters als grafische elementen om je layouts levender te maken en in balans te houden (deze moeten niet te prominent zijn). Volgorde en groepering van deze gegevens ligt aan jou.

     

+ / – Kwaliteitscriteria
  Diepgang studie / Inzet / Onderzoekende houding (breedte en diepgang)
  Breed en diepgaand geschetst: De hand- en digitale schetsen van de student visualiseren de ideeën over de uitwerking van de opdracht en hierbij zijn een veelvoud aan verschillende opties verkend.
  Kwaliteit schetsen: De visuele uitwerking van de schetsen communiceert op inspirerende wijze naar anderen wat de uitgewerkte ideeën zijn over het uit te werken product (strak, secuur getekend en onderzoekend ontwikkeld).
  Typografie > Hierarchie: Er is een goede typografische hiërarchie gemaakt met behulp van verschillende teksteigenschappen. Er is op een juiste wijze met regelafstand omgegaan, en het verschil tussen tekstelementen is duidelijk aanwezig.
  Typografie > Leesbaarheid: Telefoonnummers, postcode, etc. zijn goed leesbaar. Informatie wordt duidelijk gecommuniceerd.
  Compositie: De compositie ondersteunt de visuele hiërarchie en flow (uitlijning, positie van elementen, indeling en layout). Je hanteert de principes van Gulden snede of Regel der derden. De compositie is in balans.
  Uitwerking: Het ontwerp is nauwkeurig uitgevoerd en het aangeleverd pdf is duidelijk.
  Uitwerking > Argumentatie: Je hebt het beste idee uitgewerkt. De gedachtengang achter de schetsen zijn toegelicht door middel van aantekeningen en opmerkingen bij de uitwerkingen. De gedachtengang achter de visuele uitwerking is goed geargumenteerd en de argumentatie demonstreert inzicht in de onderliggende variabelen van de ontwerpopdracht.

 

Save

Save

Save