Een van de andere pijlers van minimalisme is het creëren van visuele rust. De achterliggende gedachte is dat teveel visuele input ervoor zorgt dat,net zoals bij keuzestress, ons werkgeheugen teveel informatie moet verwerken. Als dat gebeurt ontstaat er selective disregard (“selectief negeren”), hetgeen betekent dat we onbewust geen aandacht meer besteden aan informatie waaraan we gewend zijn (zoals banners) en aan informatie die we onbewust inschatten als irrelevant (Bater & Jordan, 2019). Het ongewenste resultaat is dat we belangrijke elementen over het hoofd zien. En dat leidt tot frustratie en uitvalgedrag.
Het is dus belangrijk om je pagina visueel zo rustig mogelijk te houden, zonder onnodige visuele elementen, tekst en informatie. Benader dit wederom vanuit het gebruikersperspectief. Het gebruik van witruimtes en een beperkt kleurenschema worden vaak toegepast om die rust te creëren. Ook hier is balans belangrijk: elimineer geen elementen die bijdragen aan het hoofddoel van de gebruiker.
Met deze psychologische effecten en valkuilen in het achterhoofd kunnen we teruggaan naar de kernvraag: hoe vind je die juiste balans tussen minimalisme en functionaliteit? Hier is helaas geen standaardrecept voor: het is steeds afhankelijk van de context: zaken zoals de webflow, je doelgroep en de motivatie van je gebruiker. Het goede nieuws is: je kunt heel veel wel meten en analyseren.
https://www.emerce.nl/achtergrond/minimalisme-ux-design-less-echt-more