Blow Out ’t Haantje

aardbevingen in Groningen
Frédérik Ruys won met zijn geanimeerde datavisualisatie “Blow Out ’t Haantje” voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO) de BNO Infographics Jaarprijs 2016.. De visualisatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren ’t Haantje in 1965. De kijker wordt op een visuele manier meegevoerd van een historische reconstructie naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal. Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.

Clever°Franke en Frédérik Ruys zijn de winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016. “De projecten van de winnaars laten bij uitstek zien wat de meerwaarde van (data)visualisatie is: het in beeld brengen van datgene wat met het blote oog niet zichtbaar is, zodat de kijker/gebruiker tot waardevolle inzichten kan komen”, meldt het juryrapport.

See more at: http://fonkonline.nl/artikelen/prijzen/cleverfranke-en-frederik-ruys-winnen-bno-infographics-jaarprijs-2016-39710.html#sthash.YWmR5q8K.dpuf